آشنائی با حملات DoS

نوشته شده توسط: محمد

آشنائی با حملات DoS
شاید تاکنون شنیده باشید که یک وب سایت مورد تهاجمی از نوع DoS قرار گرفته است . این نوع از حملات صرفا” متوجه وب سایت ها نبوده و ممکن است شما قربانی بعدی باشید. تشخیص حملات DoS از طریق عملیات متداول شبکه امری مشکل است ولی با مشاهده برخی علائم در یک شبکه و یا کامپیوتر می توان از میزان پیشرفت این نوع از حملات آگاهی یافت .
حملات از نوع ( DoS ( denial-of-service
در یک تهاجم از نوع DoS ، یک مهاجم باعث ممانعت دستیابی کاربران تائید شده به اطلاعات و یا سرویس های خاصی می نماید . یک مهاجم با هدف قرار دادن کامپیوتر شما و اتصال شبکه ای آن و یا کامپیوترها و شبکه ای از سایت هائی که شما قصد استفاده از آنان را دارید ، باعث سلب دستیابی شما به سایت های Email ، وب سایت ها ، account های online و سایر سرویس های ارائه شده بر روی کامپیوترهای سرویس دهنده می گردد .
متداولترین و مشهودترین نوع حملات DoS ، زمانی محقق می گردد که یک مهاجم اقدام به ایجاد یک سیلاب اطلاعاتی در یک شبکه نماید . زمانی که شما آدرس URL یک وب سایت خاص را از طریق مرورگر خود تایپ می نمائید ، درخواست شما برای سرویس دهنده ارسال می گردد . سرویس دهنده در هر لحظه قادر به پاسخگوئی به حجم محدودی از درخواست ها می باشد، بنابراین اگر یک مهاجم با ارسال درخواست های متعدد و سیلاب گونه باعث افزایش حجم عملیات سرویس دهند گردد ، قطعا” امکان پردازش درخواست شما برای سرویس دهنده وجود نخواهد داشت. حملات فوق از نوع DoS می باشند، چراکه امکان دستیابی شما به سایـت مورد نظر سلب شده است .
یک مهاجم می تواند با ارسال پیام های الکترونیکی ناخواسته که از آنان با نام Spam یاد می شود ، حملات مشابهی را متوجه سرویس دهنده پست الکترونیکی نماید . هر account پست الکترونیکی ( صرفنظر از منبعی که آن را در اختیار شما قرار می دهد ، نظیر سازمان مربوطه و یا سرویس های رایگانی نظیر یاهو و hotmail ) دارای ظرفیت محدودی می باشند. پس از تکمیل ظرفیت فوق ، عملا” امکان ارسال Email دیگری به account فوق وجود نخواهد داشت . مهاجمان با ارسال نامه های الکترونیکی ناخواسته سعی می نمایند که ظرفیت account مورد نظر را تکمیل و عملا” امکان دریافت email های معتبر را از account فوق سلب نمایند .
حملات از نوع ( DDoS (distributed denial-of-service
در یک تهاجم از نوع DDoS ، یک مهاجم ممکن است از کامپیوتر شما برای تهاجم بر علیه کامپیوتر دیگری استفاده نماید . مهاجمان با استفاده از نقاط آسیب پذیر و یا ضعف امنتیی موجود بر روی سیستم شما می توانند کنترل کامپیوتر شما را بدست گرفته و در ادامه از آن به منظور انجام عملیات مخرب خود استفاده نمایند. ارسال حجم بسیار بالائی داده از طریق کامپیوتر شما برای یک وب سایت و یا ارسال نامه های الکترونیکی ناخواسته برای آدرس های Email خاصی ، نمونه هائی از همکاری کامپیوتر شما در بروز یک تهاجم DDOS می باشد . حملات فوق ، “توزیع شده ” می باشند ، چراکه مهاجم از چندین کامپیوتر به منظور اجرای یک تهاجم DoS استفاده می نماید .

مطالب مرتبط

نظر شما