QUIC چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم ؟

نوشته شده توسط: محمد

QUIC
QUIC یا همان Quick UDP Internet Connections به معنای اتصال سریع بر بستر پروتکل UDP می باشد .
پروتکل های وب دائما در حال پیشرفت و بهبود هستند . همانطور که پروتکل SPDY جهت بهبود پروتکل HTTP/1 ارائه شده بود QUIC نیز نسل بعدی پروتکل اینترنت می باشد که در سال ۲۰۱۲ به منظور رفع نواقص و کمبود های پروتکل فعلی HTTP/2 توسط گوگل طراحی شد و در سال ۲۰۱۳ به طور رسمی به دنیای وب معرفی گردید . از اواسط سال ۲۰۱۵ بیش از نیمی از درخواست هایی که از طریق مرورگر گوگل کروم به سمت سرورهای گوگل ارسال شده است توسط این پروتکل هندل شده اند و در نهایت هدف گوگل این است که در آینده نزدیک تمام ترافیک های منتهی به سرورهای خود را از طریق این پروتکل مدیریت نماید .
از سال ۲۰۱۳ این پروتکل به طور پیش فرض در مرورگر گوگل کروم فعال گردیده است و اخیرا مروگر اپرا نیز از این پروتکل پشتیبانی می کند . کروم و اپرا با هم حدود ۶۲ درصد از بازار مرورگرها را در اختیار دارند و این نشان می دهد که سایر مرورگر ها نیز در آینده ای نزدیک باید پشتیبانی از این پروتکل را در برنامه خود قرار دهند و الا محکوم به شکست هستند . شما می توانید QUIC را بر روی وب سایت خود فعال کنید و بازدید کنندگان سایت شما (در صورت استفاده ار مرورگر کروم یا اپرا) به طور محسوسی تفاوت را در سرعت بارگزاری سایت خود مشاهده خواهند کرد .
از دیگر مزایای مهم پروتکل QUIC این است که این پروتکل بدون تحمیل هزینه ، ایمنی کاربران را تامین و از حریم شخصی آنها محافظت می نماید البته یکی از ویژگی های مهم QUIC این است که بر خلاف پروتکل فعلی HTTP/2 که در آن افزایش امنیت باعث کاهش سرعت می شود اما در QUIC علاوه بر تامین امنیت بالاتر سرعت بازگزاری سایت ها نیز تا ۳ برابر افزایش خواهد یافت .
Litespeed و QUIC :
اما در میان وب سرورها Litespeed جز معدود وب سرویس هایی است که از این پروتکل پشتیبانی می نماید و آن طور که لایت اسپید ادعا کرده است در صورت استفاده از این وب سرور و فعال کردن QUIC بر روی آن باعث افزایش ۹۷ درصدی سرعت سایت ها می شود (البته با فرض اینکه کاربران شما از مرورگرهایی استفاده کنند که QUIC را پشتیبانی کند)
تصویر زیر نشان می دهد که چگونه QUIC در مقایسه با HTTP/2 باعث کاهش تاخیر و افزایش سرعت بارگزاری سایت ها می گردد
QUIC_HTTP2

مطالب مرتبط

نظر شما