هاست لینوکس چیست؟ مزایا و خرید هاست لینوکس

نوشته شده توسط: محمد

هاست لینوکس چه کاربردهایی دارد؟ هاست لینوکس برای چه وب سایت هایی مناسب است؟
یکی از پرکاربرد ترین و پرسرعت ترین هاست ها، هاست لینوکس می باشد. اما باید مفهوم و کاربرد آن را به صورت دقیق بدانید تا بتوانید طبق نیازهای سایتتان، مناسب ترین هاست را خریداری کنید. هاست یک فضا و قسمتی از سرور مجازی (سرور مجازی قسمتی از سرور اختصاصی است که توسط مجازی ساز ها تقسیم شده اند) است که وب سایت روی آن میزبانی میشود و شما میتوانید سایت خود را در اینترنت ملاحظه نمایید پس باید برای داشتن یک سایت یک هاست خریداری نمایید. در این مقاله ابتدا توضیح مختصری در مورد هاست می دهیم و بعد از آن مزایای این هاست را نام می بریم. با ما همراه باشید.

مزایای هاست نسبت به سرور مجازی
این هاست از پایداری، امنیت و سرعت بسیار بالایی برخوردار است
۱) ارزان تر از سرور مجازی است
۲) استفاده راحت تر نسبت به سرور مجازی و اختصاصی
۳) عدم نیاز به دانش تخصصی و فنی برای مدیریت به دلیل پشتیبانی و مدیریت توسط شرکت ارائه دهنده هاست
۴) امکان ارتقا در هر زمان
اما علاوه بر این مزایا، معایبی هم دارد که در ادامه توضیح می دهیم. 
۱) کند کردن سرعت دیگر وب سایت های روی هاست به علت استفاده از منابع هاست هنگام بحران
۲) در هاست لینوکس عدم امکان اصلاح سرور وجود دارد
انواع هاست از نظر سیستم عاملی
۱)  لینوکس
۲)  ویندوز
اگر قصد دارید هاست مناسب تهیه کنید باید با توجه به نیاز سایت خود نوع سیستم عامل را تعیین کنید یعنی بسنجید هاست ویندوز لازم دارید یا لینوکس.
مثلا اگر از زبان برنامه نویسی php و html استفاده می کنید پیشنهاد می کنیم حتما از هاست لینوکس استفاده کنید. همچنین کسانی که از بانک اطلاعاتی MYSQL برای وب سایتشان استفاده می کنند. به صورت کلی سرویس میزبان لینوکس برای افرادی که وب سایت راه اندازی می کنند بسیار محبوب تر می باشد.

تفاوت هاست لینوکس و هاست ویندوز

در هاست لینوکس از سیستم عامل لینوکس استفاده می شود. شما برای آن که بتوانید وب سایت خود را با وارد کردن نام دامنه در مرورگر مشاهده کنید باید پردازش هایی توسط وب سرور روی فایل های وب سایت انجام شود تا سایت در مرورگر قابل مشاهده باشد. وب سرورهای لینوکس دارای NginX، آپاچی و لایت اسپید می باشد. میهن هاستینگ با توجه به نیاز و پیکربندی سرورهای موجود، گزینه هایی را پیشنهاد می دهد که از وب سرورهای گفته شده استفاده شده است. هر هاستی دارای یک دیتابیس می باشد. در هاست لینوکس با توجه به این که سیستم عامل، لینوکس می باشد دیتابیس های SQL Server  و My SQL ارائه می شود. برای مدیریت بهتر و تنظیمات باید به کنترل پنل هاست مراجعه کنید. کنترل پنل هایی که برای هاست لینوکس استفاده می شود سی پنل و دایرکت ادمین می باشد. همچنین افرادی که از سیستم های مدیریت محتوایی استفاده می کنند که زبان برنامه نویسیشان بر اساسPHP  است مانند جوملا , دروپال و وردپرس​، بهتر است از سیستم عامل لینوکس استفاده کنند.
هاست ویندوز به دلیل ارائه سیستم عامل ویندوز توانایی پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی Asp وAsp.Net را دارد ولی هاست لینوکس این زبان های برنامه نویسی را پشتیبانی نمی کند.

مزایای هاست لینوکس چیست؟

۱) با در نظر گرفتن متن باز بودن سیستم عامل لینوکس استفاده از آن رایگان است و این مورد تاثیر بسزایی در هزینه ی نهایی هاست لینوکس دارد . در نتیجه استفاده از آن مقرون به صرفه تر خواهد بود .
۲) اگر سایتی دارید که آن با ویندوز درست کرده باشید هیچ مشکلی ندارد اگر از هاست لینوکس استفاده نمایید. هاست لینوکسی قابلیت سازگاری با سیستم عامل های دیگر را دارد.
۳) پایداری و عملکرد خوبی نسبت به هاست ویندوز دارد آن هم بخاطر سرعت بالایی که در اجرا داراست.
۴) انعطاف پذیر است یعنی شما توانایی این را دارید که فقط برنامه های مورد نیاز نصب نمایید و فضای دیسک ذخیره شود.
۵) لینوکس قابلیت نصب آسانی دارد. شما اگر به پشتیبانی از شبکه نیاز دارید این هاست بسیار مناسب است.
۶) از دیگر مزایای لینوکس اینست که بیشتر سیستم های مدیریت محتوا همچون جوملا و پرستاشاپ چون زبان برنامه نویسی آنها بر اساس زبان PHP است فقط توسط هاست لینوکس پشتیبانی می شود.
۷) امنیت بسیار بالایی دارد.
۸) امکان به کار بردن دستورات html
توجه داشته باشید که بانک اطلاعاتی MSSQL در هاست لینوکس ارائه نمی شود و فقط در هاست ویندوز می باشد. دیتابیس های ارائه شده در هاست لینوکس همانطور که قبلا گفته شد SQL Server و My SQL هستند. همچنین سرویس لینوکس از نظر استفاده از منابع سخت افزاری مانند پردازنده و حافظه از سرویس ویندوز مقرون به صرفه تر است و منابع آزاد بیشتری دارد. کنترل پنل برای مدیریت هاست ویندوز پلسک است و برای مدیریت هاست لینوکس از کنترل پنل سی پنل و دایرکت ادمین استفاده می شود. وب سرور در هاست ویندوز فقط از زبان برنامه نویسی Asp میتواند پشتیبانی کند ولی هاست لینوکسی از زبان های پرکاربردی مانند پایتون PHP, , CGL و perl به خوبی پشتیبانی می کند.
در مورد هزینه ی خرید هاست لینوکس به علت وجود لایسنس در ویندوز و همچنین متن باز بودن لینوکس، این هاست از هاست ویندوز به مراتب ارزان تر است.
این هاست مناسب افراد زیر نمی باشد:
– کسانی که زبان برنامه نویسی وب سایتشان Asp وAsp.Net است.
– کسانی که دیتابیس وب سایت آنها SQL Server و Java Enerprise است.

پنل های خدمات هاست لینوکسی و سی پنل مناسب میزبانی سایت های تجاری، شرکت ها و سایت های شخصی می باشد.

برای مشاوره ی بیشتر و رایگان جهت خرید هاست مناسب برای وب سایتتان با ما تماس بگیرید.

مشاوره خرید هاست لینوکس  

مطالب مرتبط

نظر شما