معرفی RDAP سرویس جایگزین Whois

نوشته شده توسط: محمد

سرویس جایگزین Whoisسرویس جایگزین Whois چیست؟ چرا سرویس RDAP جایگزین whois شد؟

شاید شما هم جز کسانی باشید که مدت ها دنبال دامنه موردنظر خود بوده اید و بعد از بررسی دامنه های مختلف بالاخره یک دامنه را برای خود انتخاب کردید اما هنگامی که قصد ثبت آن را داشتید متوجه شده اید که این دامنه قبلا توسط شخص دیگری ثبت شده است.در این حالت شما می توانید از طریق whois و یا سرویس جایگزین whois  اطلاعات مربوط به این دامنه را به دست آورید.

مناسب ترین سرویس جایگزین Whois چیست؟

به زودی پروتکل دسترسی به داده های ثبت نام یا (Registration Data Access Protocol) سرویس جایگزین Whois می شود. البته

جای هیچ نگرانی نیست این سرویس هیچ اختلالی در روند کار دامنه و سایت شما ایجاد نمی کند فقط نحوه دسترسی به اطلاعات دامنه را تغییر می دهد.

در ادامه مقاله در مورد این موضوع و نحوه استفاده از آن بیشتر توضیح می دهیم.

سرویس جایگزین Whois و پایان دوران Whois

تقریبا از حدود ۳۵ سال پیش whois اصلی ترین راه جهت دریافت اطلاعات در مورد دامنه ها بوده است.اینکه شما بخواهید درباره مالک یک دامنه اطلاعاتی را به دست آورید یا بدانید این دامنه به کدام آی پی متصل شده است شما می توانید این کار را از طریق سایت های مخصوص و یا حتی از طریق command line انجام دهید.اما اطلاعات ارائه شده در این حالت همواره کامل نیست ولی به قول معروف کار راه انداز است.
با این حال، اینترنت، هدف آن و نحوه استفاده از آن به طور مداوم در حال تغییر است. ابزارها و تکنولوژی هایی که سی، بیست یا حتی ده سال پیش استفاده می گردید، احتمالاً امروز دیگر کارایی ندارد.  به این فکر کنید که وب سایت های مختلف دقیقاً پنج سال قبل چطور بودند و اکنون چه تکنولوژی های جدیدی در این حوزه به وجود آمده است که باعث شده آن سایتها دیگر منسوخ شده باشند. تغییرات اخیر و اهمیت یافتن بحث حریم خصوصی اطلاعات، که از طریق قانون GDPR وضع شده است، به پیشبرد و ایجاد و توسعه RDAP کمک کرده اند و باعث شده مناسب ترین سرویس جایگزین Whois شود.

RDAP سرویس جایگزین Whois
اگرچه WHOIS نیازهای کاربران اینترنت را در طول ۳۵ سال اخیر برآورده کرده است، اما همین سن و سال نشان می دهد که نیاز به تغییرات در این حوزه احساس می شود. در ادامه ما به محدودیت های WHOIS که RDAP درصدد رفع آن ها می باشد می پردازیم. با ما همراه باشید.

محدودیت های Whois

مانند اکثر فن آوری هایی که ده ها سال پیش شروع شدند، و اکنون فناوری های جدید جایگزین آنها شده اند،دامنه ها نیز این قاعده مستثنا نیستند.در حال حاضر بیش از ۳۵۰ میلیون دامنه به ثبت رسیده اند. اطلاعات زیادی در مورد هر دامنه وجود دارد که طبیعتا نیاز به سیستم دقیقی است که بتواند این حجم عظیم داده را مدیریت نماید اما پروتکل اصلی هوییز برای مدیریت این حجم عظیم از داده از اول طراحی نشده است و نیاز به تغییرات اساسی دارد و این تغییرات آنقدر زیاد بود که مهندسان حوزه آی تی تصمیم گرفتند پروتکل جدیدی را از ابتدا طراحی نمایند و آن را RDAP نامیدند.
مهمترین مشکلات فعلی whois عبارتند از:

  1. عدم استفاده از یک فرمت استاندارد: خروجی سرویس های هوییز بر پایه text خام و از هیچ قالب استانداردی استفاده نمی کند همچنین هر ریجسترار اطلاعات خاص خود را در هوییز نمایش می دهد و همین باعث می شود که دسته بندی داده های دریافتی از هوییز بسیار مشکل باشد.
  2. فقدان احراز هویت: در سرویس فعلی هوییز برای دریافت اطلاعات دامنه هیچ احراز هویتی صورت نمی گیرد و این موضوع می تواند حریم خصوصی و امنیت داده ها را به خطر اندازد.
  3. عدم پشتیبانی از زبان های بین المللی: ریجسترارهای زیادی در دنیا وجود دارند که در کشورهای مختلف ثبت شده اند و طبیعتا زبان های کشور ها نیز با هم متفاوت است ولی خروجی هوییز تمامی این ریجسترار های همه به زبان انگلیسی است و از سایر زبان های دنیا پشتیبانی نمی شود.
  4. فقدان پروتکل های امنیتی: استانداردهای امنیتی در سراسر وب رو به افزایش است. اما داده های به دست آمده از WHOIS بسیار نا امن هستند ، زیرا در تولید آنها از هیچ پروتکل ، رمزگذاری یا تأیید صحت و احراز هویتی  استفاده نمی شود.

جهت مشاوره برای سرویس جایگزین Whois با پشتیبان میهن هاستینگ ارتباط بگیرید.

سرویس جایگزین Whois که RDAP است، چیست؟
RDAP مخفف پروتکل دسترسی به داده های ثبت نام است و در آینده ای نه چندان دور به طور کامل جایگزین پروتکل Whois خواهد شد. البته این تغییر بلافاصله اتفاق نخواهد افتاد اما با گذشت زمان، RDAP تنها راه دسترسی به اطلاعات دامنه خواهد بود و WHOIS به طور کامل حذف خواهد شد. RDAP اطلاعات مربوط به ثبت دامنه را درست مانند هوییز ارائه می دهد با این تفاوت که این اطلاعات به صورت استاندارد است و قابل parse شدن می باشد.
همانطور که اشاره شد RDAP به وجود آمد تا مشکلات Whois را بر طرف نماید در زیر به ۳ مورد از مهمترین مزایای پروتکل RDAP نسبت به whois اشاره می کنیم:

  • امنیت: سایت های ارائه دهنده این خدمات حتما باید از پروتکل HTTPS استفاده نمایند و همین باعث می شود که اطلاعات به صورت رمزنگاری شده انتقال یابد.
  • ارائه اطلاعات و پاسخ های درخواست ها و ارورها در قالب های استاندارد و رایج: تمامی اطلاعات ارائه شده  حتی ارور ها در قالب های استاندارد و رایج به کاربر نمایش داده می شود و به راحتی قابل parse شدن و دسته بندی را دارند.
  • دسترسی به سرور معتبر: این پروتکل به سرعت صحیح ترین و معتبرترین سرور را پیدا می کند، بنابراین داده های دریافتی از بالاترین کیفیت برخوردار می باشند.

سیستم WHOIS فعلی برای سالیان طولانی کار می کرد، اما به دلیل تغییرات گسترده در نحوه عملکرد اینترنت و استفاده از پروتکل های امنیتی و حفظ حریم شخصی امروز دیگر کارایی لازم را ندارد. مشکلات مربوط به WHOIS برای بیش از یک دهه است که پدیدار شده است، اما جایگزینی چنین سیستم گسترده ای نیاز به زمان زیادی دارد. معایبی مانند عدم پشتیبانی از زبان های بین المللی، عدم دسترسی ایمن به داده ها و عدم ارائه پاسخ ها در قالب های استاندارد و رایج امروزی از مهم ترین مشکلات پروتکل فعلی whois می باشد. با همه ی این تفاسیر می توان بهترین سرویس جایگزین Whois را RDAP دانست.
در سال ۲۰۱۱، به ICANN توصیه شد تا پروتکلی جهت جایگزینی هوییز طراحی کند. نهایتا شرکت IETF مامور شد تا این پروتکل را طراحی کند. اخیراً، ICANN برای پیاده سازی RDAP شروع به همکاری با ریجسترارها کرده است. از آنجا که تعداد زیادی ریجسترار (ثبت کننده دامنه)در مناطق مختلف در سراسر جهان وجود دارد ، پیاده سازی این پروتکل در تمامی آنها مدتی طول خواهد کشید، با این وجود این کار هم اکنون در حال حاضر در حال انجام است.

آیا RDAP تاثیری بر روی وب سایت های فعلی دارد؟

از این بابت هیچ نگرانی ای وجود ندارد وب سایت و دامنه شما دقیقاً مانند گذشته کار می کنند. شما این موضوع را به عنوان تغییر در پشت صحنه در نظر بگیرید که به طور مستقیم هیچ گونه تاثیری بر روی وب سایت فعلی شما ندارد و اختلالی در عملکرد آن ایجاد نمی کند. تنها چیزی که درهنگام استقرار کامل RDAP تغییر خواهد کرد این است که نوع داده هایی است که می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید متفاوت خواهد بود. در گذشته ، از WHOIS برای جستجوی داده های ثبت نام مرتبط با یک دامنه خاص استفاده می شد ، اکنون ، نیز همان روند طی می شود با این تفاوت که شما به داده های با کیفیت بالاتر و امن تر دسترسی خواهید داشت. شما به همان روش قبل می توانید نسبت به ثبت دامنه و دریافت اطلاعات مربوطه اقدام نمایید.تنها نوع وب سایت هایی که در این مورد تأثیر می پذیرند،وب سایت ریجسترار ها یا همان ثبت کنندگان موجود هستند. توجه داشته باشید RDAP یک پروتکل است و در واقع این فقط یک روش جدید برای دسترسی به داده های مربوط به دامنه است و تنها چیزی که تغییر می کند نحوه نمایش داده های حاصل است که قطعا فرمت جدید کاربر پسند تر و برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان کاربردی تر خواهد بود.

مطالب مرتبط

نظر شما