آپدیت جدید سرچ کنسول گوگل چه تغییراتی داشته است؟

نوشته شده توسط: محمد

آپدیت جدید سرچ کنسول گوگل چه قابلیت هایی دارد؟ گوگل همیشه امکانات زیادی برای کاربران خود ارائه می دهد خدماتی مانند ترجمه یک متن به زبان دلخواه در google translate و انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی و بهبود سئو در google search console. برای آن که بتوانید سئو سایت خود را ارتقا دهید ابزاری که در سرچ کنسول گوگل است به شما کمک خواهد کرد. اما آپدیت جدید گوگل سرچ کنسول چه تفاوت هایی در حوزه ی بهبود سئو نسبت به قدیم دارد؟ با میهن هاستینگ همراه باشید تا شما را به طور کامل با سرچ کنسول جدید آشنا کنیم. قبل از آن لازم می دانیم سرچ کنسول گوگل را معرفی و کارایی آن را برایتان روشن سازیم.
سرچ کنسول گوگل چیست؟
زمانی که شما صاحب سایتی می شوید حتما وضعیت سایتتان برایتان اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد یعنی برای شما مهم است که سایتتان چه میزان بازدید کننده دارد یا مشکلات امنیتی آن چیست، نقاط قوت وضعف سایتتتان در چیست. سرچ کنسول گوگل یا همان وبمستر تولز قدیم یکی از ابزارهایی است که توسط گوگل ارائه شده و به شما کمک می کند وضعیت سایت خود را بررسی کنید. گوگل به صورت رسمی سرچ کنسول گوگل پلی را کتاب گوگل خود معرفی کرده است.  یکی از بارزترین کاربرد های سرچ کنسول گوگل بهینه سازی می باشد. وبمستر تولز اطلاعاتی از قبیل کلید واژه های جستجو شده، بک لینک ها ( لینک های هدایت شده به سایت)، مقدار ورودی و ترافیک سایت به مدت روزانه و هفتگی و ماهانه را در اختیار شما قرار می دهد. علاوه بر آن می توانید هر مطلب جدیدی را که در سایت اضافه کردید، ایندکس کنید تا ربات های گوگل زودتر بتوانند مطالب سایت شما را بررسی کنند.
آپدیت جدید سرچ کنسول گوگل
کاربردهای گوگل سرچ کنسول:
قبل از اینکه آپدیت جدید سرچ کنسول گوگل را توضیح دهیم، مزایا و امکانات سرچ کنسول گوگل را توضیح می دهیم:

  • امکان دسترسی: به شما این اطمینان را می دهد تا بررسی کنید آیا ربات های گوگل به سایت شما دسترسی دارند یا محتوای ساییتان را بررسی می کننند؟
  • قابلیت حذف نتایج: اگر مطلب جدیدی را در سایت منتشر کرده اید سرچ کنسول این امکان را به شما می دهد تا به گوگل اعلام کنید که آن را بررسی کند یا درخواست دهید مطلبی که نمی خواهید در نتایج گوگل به نمایش گذاشته شود را حذف نماید.
  • امکان یافتن محتواهای جذاب: با استفاده ازسرچ کنسول گوگل می توانید به محتوا های مطلوب و جذاب در نتایج گوگل نظارت کنید.
  • شناسایی و رفع مشکلات فنی: شما می توانید مشکلاتی نظیر عوامل ضربه زننده به رتبه سایت را با کمک وبمستر تولز شناسایی و رفع کنید. این عوامل گاهی از طریق لینک به شما وارد می شود. یعنی ممکن است رقبای شما لینک های شکسته و نامناسب برای شما ایجاد کرده باشد (بک لینک) که رتبه ی سایت شما را کاهش دهد.

لیست قسمت های مختلف سرچ کنسول گوگل
سرچ کنسول گوگل شامل منوباری می باشد که امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. این امکانات شامل موارد زیر می باشد:

  • داشبورد: شما در این قسمت قادر خواهید بود خلاصه ای از وضعیت سایت شامل میزان جستجوها و کلیک ها، خطاهای Crawl و آدرس های ایندکس شده را مشاهده کنید.
  • پیام ها: در این بخش پیام های ارسالی گوگل جهت آگاه سازی شما جهت مشکلات امنیتی و خطاهای وب سایت و پیشنهادات گوگل برای بهبود سئو به نمایش می گذارد.
  • Search Appearance: این بخش مربوط به مشخصات ظاهری نتایج نمایش داده شده در گوگل می باشد. شامل عنوان سایت، متا دیسکریپشن، لینک های مهم سایت، فیلد جستجو، آدرس سایت و لینک مسیر آدرس و امتیاز است.
  • سرچ ترافیک: در این قسمت ابزارهایی وجود دارد که شما می توانید بک لینک ها و آمار ورودی کلید واژه ها بررسی کنید.
  • گوگل ایندکس: صفحاتی که ثبت شده اند را در این بخش می توانید مشاهده کنید که خود شامل چند بخش نظیر Index Status، Blocked Resources وRemove URLs می باشد.
  • Crawl: منظور از این بخش همان ربات خزنده گوگل است که کار آن ثبت تغییرات ایجاد شده سایت در گوگل می باشد. و خود شامل چندین بخش است.
  • Security Issues: هنگامی سایت شما دچار خطاهای امنیتی شود این بخش گزارش های مربوطه را نمایش می دهد.

آپدیت جدید سرچ کنسول گوگل

اکنون که با امکانات کلی سرچ کنسول آشنا شدید. اکنون می خواهیم امکاناتی که در آپدیت جدید سرچ کنسول گوگل معرفی شده است را توضیح دهیم:

در آپدیت جدید سرچ کنسول گوگل چه تغییراتی به وجود آمده است؟

  • وجود یک بخش گزارش دهی Structured Data یکی از بارزترین وجه تمایز بین سرج کنسول جدید و قدیم است . به کمک این قسمت شما قادر خواهید بود خطاهایی که در بردکرامب وجود دارند را شناسایی کنید. این ویژگی در سرچ کنسول جدید گوگل باعث می شود تا سریعتر از صحت پیاده سازی Breadcrumbs در سایت خود اطمینان حاصل نمایید.

چگونه می توان از این قابلیت استفاده نمود؟ شما با ورود به سرچ کنسول در سمت چپ می توانید به Enhancements بروید در این قسمت گزارشی از خطاهای مربوط به بردکراب و داده هایی که درست پیاده سازی شده اند را به شما نشان می دهد.

  1. در آپدیت جدید سرچ کنسول گوگل Fetch as Google وجود ندارد اما با کمک قسمت Inspection URL می توانید همان کار را به راحتی انجام دهید و اطلاعاتی از قبیل آدرس صفحات canonical، آمار صفحات ایندکس شده و ایندکس نشده را به شما خواهد داد.
  2.  امکان استفاده از موبایل در آپدیت جدید سرچ کنسول گوگل اضافه شده است به عبارتی می توان گفت سرچ کنسول جدید گوگل موبایل فرندلی است.
  3. جهت مشاهده و برطرف نمودن مشکل و درخواست خزیدن مجدد برای صفحه هایی که با خزنده گوگل به مشکل خورده اند یک ویژگی دیگر به نام Tracking Flow به سرچ کنسول آپدیت شده اضافه شده است.
  4. دقت بیشتر و تکمیل گزارش های مربوط به AMP (امپ) از تغییراتی است که در آپدیت جدید google search console دیده می شود.
  5. آدرس گوگل سرچ کنسول جدید تغییر کرده و به صورت http://search.google.com/search-console می باشد که می توانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید. ناگفته نماند که وبمستر تولز با همان آدرس قدیمی در دسترس می باشد.
  6. نقشه سایت: تغییر چشم گیری در آن به وجود نیامده است و مشابه نسخه ی قدیم همان اطلاعات را نمایش داده ولی با اندکی تفاوت در طراحی گزارشات و انجام تست نقشه ی سایت بعد از ارسال.
  7. در Manual actions سرچ کنسول جدید گوگل گزارشاتی از تاریخ اقداماتی که به صورت دستی انجام داده و درخواست های داده شده برای بررسی و نتایج را نشان می دهد.
  8. از دیگر ویژگی های آپدیت جدید سرچ کنسول گوگل، نشان دادن آمار ترافیک وب سایت و دیتا به مدت ۱۶ ماه پیش است که در سرچ کنسول قدیمی این آمار برای ۶ ماه بود.

اما بعضی از ویژگی ها هستند که هنوز در آپدیت جدید سرچ کنسول گوگل پشتیبانی نمی شود. این ویژگی ها شامل Crawl Stats Data، تستر Robots.txt، Structured data می باشند. شما در به روز رسانی انجام شده نمی توانید ابزار آدرس را تغیر دهید و دامنه مورد نظر خود را تنظیم نمایید و همچنین search console را با گوگل آنالیتیکس وصل نمایید.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان در حوزه سئو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مشاوره رایگان میهن هاستینگ

مطالب مرتبط

نظر شما