راه های افزایش امنیت سایت جوملا چیست؟

نوشته شده توسط: محمد

راه های افزایش امنیت سایت جوملا چیست؟
امنیت سایت جوملا به روش های مختلفی امکان پذیر است. سایت جوملا جدا از اینکه محبوب ترین سایت در مدیریت محتوا است، همه ساله در معرض بیشترین حمله ها نیز قرار دارد. در این مقاله قصد داریم تا روش های مختلف افزایش امنیت سایت جوملا را به شما اموزش دهیم تا بتوانید از سایت خود محافظت کنید. حتی اگر شما تخصصی در این زمینه ندارید باز هم خواندن این مقاله برایتان مفید خواهد بود.

با خواندن این مقاله میتوانید همین الان شخصا امنیت سایت جوملا خود را افزایش دهید.

  1. به یاد داشته باشید که فضای اینترنت یک جنگل وحشی است.

سایت جوملا شما هنگامی که انتشار پیدا می کند، در معرض نمایش و دسترسی همگان است، و دیر یا زود در معرض حمله های مخرب قرار می گیرد. هکرها ها همیشه در کمین اند.
همان طور که در بالا اشاره کردیم جوملا محبوب ترین سایت در مدیریت محتوا است، سالانه به تعداد بسیار زیادی دانلود شده و مورد استفاده قرار میگیرد. این همه محبوبیت و امار بالای دانلود باعث شده تا در معرض بیشترین حمله ها نیز قرار داشته باشد. همه ی این مسائل باعث می شود تا افزایش امنیت سایت جوملا بسیار حیاتی باشد.

در صورتی که در مورد افزایش امنیت سایت جوملا سوالی دارید می توانید از مشاوران ما در این زمینه کمک بگیرید

مشاورران افزایش امنیت جوملا

  1. امنیت سایت جوملا را جز وظایف شخصی مهم خود قرار دهید.

افزایش امنیت سایت جوملا وظیفه شخصی شماست. راه حل دیگری وجود ندارد.شما بایستی شخصا امنیت سایت جوملا را کنترل کنید. در گام اول، کنترل امنیت سایت جوملا ممکن است برای شما کمی ترسناک باشد خصوصا اینکه تخصص و مهارتی در این زمینه نداشته باشید. اما جای نگرانی نیست!
تجربه بهترین آموزگار است. شما با کسب تجربه می توانید رفته رفته امنیت سایت جوملا خود را افزایش دهید. همین الان شروع کنید و با کسب تجربه،بیاموزید. اگر نیاز به کمک دارید حتما با ما در تماس باشید. حتی می توانید از سایت Joomla Security community forum. کمک بگیرید.

  1. رویکرد ” هیچ وقت کافی نیست” داشته باشید.

هیچ گاه تصور نکنید که تمام کاری که انجام داده اید برای امنیت سایت جوملا کافی است. چیزی به اسم امنیت بسیار زیاد وجود ندارد. همواره اطلاعات خود را اپدیت نمایید.
۴.ورژن CMS خود را اپدیت نگه دارید.
برای امنیت سایت جوملا نخستین و مهم ترین کار، اپدیت اخرین و پایدارترین ورژن جوملا است. هنگامی که جوملا از طرف شرکت اصلی اپدیت می شود شما در قسمت کنترل پنل خود در بخش Adminstrator، یک Notification دریافت می کنید. هر روز در قسمت  Adminstrator بک اند سایت جوملا به دنبال این Notification باشید. هرگز از اپدیت جوملا چشم پوشی نکنید. سریعا سایت جوملا خود به اخرین نسخه به روز رسانی کنید.

  1. در بخش اعلان های امنیت سایت جوملا ثبت نام کنید.

مرکز امنیت سایت جوملا( Joomla Security Centre)، اعلان های بسیاری را در زمینه امنیت سایت های جوملا اعلام میدارد.
 
روش های افزایش امنیت سایت جوملا
 
در قسمت اعلان های امنیت سایت جوملا، درادرس زیر ثبت نام کنید:
http://feeds.joomla.org/JoomlaSecurityNews  و از اخرین خطراتی که سایت شما را تهدید می کند مطلع شوید.
 

  1. امکان دسترسی کاربران ویژه را کاهش دهید.

کاربر سایت جوملا با امکان دسترسی ویژه اجازه اعمال هرگونه فعالیت و اقدام را در سیستم سایت جوملا شما داراست. برای انجام یک تسک شما نبایست امکان دسترسی به سایت جوملا را به کل اعضا بدهید، این کار باعث کاهش امنیت سایت جوملا می شود. بلکه تنها به شخصی که مسئول انجام تسک مورد نظر است دسترسی جزئی بدهید.

توجه کنید که امکان دسترسی ویژه را برای کاربران وکارکنان خود به حداقل برسانید.

  1. پسورد سایت جوملا خود را چک کنید و از میزان قدرتمند بودن آن مطمئن شوید.

بسیاری از سایت های جوملا تنها به دلیل ضعیف بودن پسورد کاربر ویژه هک شده اند. از ابزار https://howsecureismypassword.net استفاده کنید و از میزان کرک شدن آن اطلاع پیدا کنید.
از Russian Roulette برای امنیت سایت جوملا خود استفاده نکنید. پسوردی را انتخاب کنید که کرک شدن ان توسط کامپیوتر سال ها طول بکشد. پسوردی را انتخاب کنید که به اندازه کافی طولانی باشد و از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و کاراکتر های خاص تشکیل شده باشد. انتخاب پسورد مناسب امنیت سایت جوملا را افزایش می دهد.

  1. اصولی معین برای انتخاب پسورد، اعمال کنید.

کاربران خود را مجبور کنید تا پسوردی سخت و استاندارد برای عضویت در سایت انتخاب کنند( طبق انچه که پیشتر گفته شد.). با این کار امنیت سایت جوملا خود را افزایش می دهید. به قسمت (see Users -> Manage -> Options -> Password Options). مراجعه کنید و پسورد هایی که ایجاد میشوند را کنترل نمایید.

  1. از ویژگی های امنیتی که هاست تان داراست استفاده کنید.

از شرکت ارائه دهنده هاست خود سوال کنید که آیا سرویس و خدماتی  برای بالابردن امنیت سایت جوملا شما ارائه می دهند یا خیر. نیازی به دانلود یا نصب چیز خاصی نیست. تنها یک بار آن را در قسمت کنترل پنل هاست خود فعال می کنید و نیاز به انجام کار دیگری نیست. وقتی برای اولین بار آن را فعال می کنید، امنیت هاست شما در پشت صحنه شروع به فعالیت می کند. امنیت هاست هرگونه خطرات و مشکلاتی که ممکن است پنهان باشد، پیدا و برطرف می کند. هنگامی که قسمت امنیت هاست مشکل و خطر را در سایت شما پیدا می کند سریعا به شما اطلاع می دهد.
روش های افزایش امنیت سایت جوملا
 

  1. از Administrator جوملا خود با پسورد محافظت کنید.

چیزی به نام ” امنیت بسیار زیاد” وجود ندارد. حتی اگر شما پسورد بسیار قدرتمندی را برای Administrator ویژه خود انتخاب کنید باز هم بایستی از صحفه ی لاگین خود محافظت کنید. برای این کار بایستی از لایه ای جداگانه و فایل htaccess با پسورد اختصاصی استفاده کنید.
شما با استفاده از cpanel هاست خود می توانید به راحتی این اپشن را فعال کنید. با شرکت ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید و چنانچه تا به حال این اپشن را فعال نکرده اید، ان را فعال کنید. صفحه ی لاگین Administrator ویژه شما اولین و مهم ترین قسمت برای هک سایت جوملا شماست. از این صفحه با ایجاد پسورد اختصاصی حفاظت کنید تا از بسیاری از حملات مخرب در اینده جلوگیری کنید. باز هم به کمک سرویس پشتیبانی هاست امنیت سایت جوملا خود را افزایش دهید. در انتخاب هاست و شرکت ارائه دهنده این سرویس بسیار دقت به خرج دهید.
 

  1. بک اپ، بک اپ و بک اپ بیشتر

در مواقعی که امنیت سایت جوملا شما به خطر می افتد هیچ چیز مانند یک بک اپ خوب نمی تواند سایت شما را نجات دهد. شرکت های ارائه دهنده هاست به طور خودکار از سایت شما بک اپ می گیرند. این مسئله عالی است. با وجود بک اپ شما می توانید سایت جوملا خود را مجددا باز سازی نموده و اطلاعات و محتواهای خود را مجددا بازیابی کنید.
شما بایستی روزانه و به طور مرتب از سایت خود بک اپ بگیرید. شما می توانید برای این کار از افزونه فوق العاده جوملا استفاده کنید. Akeeba Backup for Joomla.
شما هم چنین بایستی بک اپ های خود را روزانه و به طور مرتب تست کنید تا در هر موقعیتی بتوانید از ان استفاده کنید.
 

  1. از گواهی SSL برای امنیت سایت جوملا خود استفاده کنید.

اگر سایت شما با کاربران در تعامل است، اطلاعاتی را از انها دریافت می کند و اطلاعاتی را در ادامه برای انها ارسال می نماید، بایستی حتما از گواهی SSL استفاده کنید.
هنگامی که اطلاعات بین سایت شما، سرور و کامپیوتر کاربر رد و بدل می شود، در این بین ممکن است اطلاعات در معرض استفاده گروه سومی نیز قرار بگیرد و برای اهداف خلاف کارانه مورد استفاده قرار بگیرد. از شرکت ارائه دهنده هاست خود بخواهید تا در صورت توانایی گواهی SSL را نیز برای وب سایت شما ایجاد کند. با داشتن گواهی SSL شما می توانید ازامنیت اطلاعات رد و بدل شده بین سایت جوملا خودتان و کاربران مطمئن باشید.
چگونه می توانم امنیت سایت جوملا ی خود را حفظ کنم؟
 

  1. افزونه های جوملایی که نیاز ندارید غیر فعال و یا حذف کنید.

اگر شما افزونه های زیادی را برای سایت جوملا خود نصب کرده اید اما از انها استفاده نمی کنید بایستی انها را غیر فعال کنید. حذف کردن انها نیز گزینه بهتری است. با حذف افزونه های بلا استفاده امنیت سایت جوملا خود را ارتقا دهید.
 

  1. افزونه های امنیت سایت جوملا را نصب کنید.

از افزونه های محبوب، کاربردی و منتشر شده امنیت سایت جوملا استفاده کنید. Admin Tools Core or Admin Tools Pro. این افزونه ها را نصب کنید. این افزونه ها بسیار کاربردی و برای یادگیری بسیار اسان هستند. از قسمت Joomla extension manager این افزونه ها را نصب کنید. با نصب این افزونه ها امنیت سایت جوملا خود را افزایش دهید. در قسمت کنترل پنل خود می توانید این تنظیمات را برای ارتقا امنیت سایت جوملا انجام دهید.
 

  1. افزونه های جوملا را تنها از سایت توسعه دهنده جوملا دانلود کنید.

همیشه برای دانلود افزونه های سایت جوملا خود از سایت توسعه دهنده جوملا استفاده کنید. شاید شما برای کاهش هزینه ها و سیو کردن پول از سایت های انتشار فایل استفاده کنید اما هرگز این کار را انجام ندهید.
چیزی به عنوان لانچ رایگان وجود ندارد. اگر شما سایت هایی را مشاهده کردید که افزونه های سایت جوملا را به طور رایگان در اختیار شما قرار می دهند، سریعا از انها خارج شوید. افرادی که این افزونه ها را به صورت دانلود رایگان در سایت خود قرار می دهند در کنار افزونه، کدها و فایل های مخرب نیز قرار می دهند.
هنگامی که شما این افزونه ها را نصب می کنید در واقع به شخص سومی اجازه می دهید تا از هاست و سایت شما سواستفاده کند. هرگز امنیت سایت جوملا خود را  با دانلود این فایل ها به خطر نیاندازید. از قبول این هدایا پرهیز کنید!
 

  1. مفید یا مضر بودن افزونه های جوملا خود را در لیست افزونه های اسیب پذیر چک کنید.

افزونه های جوملا همین قدر که کاربردی و مفید اند گاهی مضر هم هستند. به طور مداوم طبق Vulnerable Extensions List افزونه های خود را چک کنید. امنیت سایت جوملا را با افزونه های مخرب مورد تهدید قرار ندهید.
 

برای امنیت وردپرس و راه های افزایش آن می توانید با پشتیبانی ما تماس بگیرید.

  1. SEF URLs سایت جوملا را فعال کنید.

طبق این ادرس (System -> Global Configuration -> Site -> SEO Settings -> Search Engine Friendly URLs -> Yes) ، در قسمت بک اند، SEF URLs  خود را فعال کنید و اطلاعات افزونه های خود را از چشم افراد معمولی مخفی کنید.
تبریک میگم! شما با پیاده سازی موارد گفته شده توانستید امنیت سایت جوملا خود را افزایش دهید. با اموزش های داده شده در این مقاله دیگر نیازی به نگرانی برای امنیت سایت جوملا ندارید.
تجربه شما تا به حال برای افزایش امنیت سایت جوملا چگونه بوده است؟ آیا برای افزایش سایت جوملا خود نیاز به کمک دارید؟ حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید. ما پاسخ گوی ۲۴ ساعته سوالات شما هستیم.
 
 

مطالب مرتبط

نظر شما