راهکارهای افزایش امنیت سرور مجازی و محافظت از آن

نوشته شده توسط: محمد

امنیت سرور مجازی را چگونه بالا ببریم؟ چه اقداماتی برای افزایش امنیت سرور مجازی باید انجام دهیم؟ امنیت همیشه یکی از دغدغه هایی بوده است که ذهن شرکت های بزرگ و کوچک و نیز وب مستران زیادی درگیر کرده است به این منظور باید اقداماتی را در گرفت تا امنیت را بالا ببرند چرا که ممکن است هر لحظه اطلاعات شخصی و مالی اشخاص و وب سایت تحت تاثیر حملات سایبری قرار بگیرند. این اقدامات شامل افزایش امنیت هاست و سرور مجازی و وب سایت می شود. ما در این مقاله سعی کرده ایم راه هایی که سبب ایمن شدن سرور مجازی می گردد را به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان و دریافت پشتیبانی با متخصصان میهن هاستینگ در ارتباط باشید.

روش های افزایش امنیت سرور مجازی

پروتکل امنیتی SSH
SSH یک پروتکل امنیتی برای رمزگذاری اطلاعات و برقراری ارتباط با سرور می باشد پروتکل SSH می تواند از روش های ارتباطی slogin (جهت ایجاد ارتباط مطمئن در سیستم های یونیکس مورد استفاده قرار می گیرد.)، ssh ( جهت جابجایی دستورات یونیکس بیس) و scp ( برای ایمن سازی کپی فایل ها) استفاده می نماید. هر یک از این روش ها ممکن است مورد حملات بی رحمانه قرار گیرند این حملات از طریق کلمات عبور SSH صورت می گیرد. به منظور ایمن سازی SSH می توان از روش های زیر بهره بگیرید:
۱) پورت پیش فرض را تغییر دهید: از مشکلات امنیتی استفاده از پورت پیش فرض می باشد و به هکرها کمک می کند به راحتی بتوانند به سرور شما نفوذ کنند پس هر چه سریع تر پورت پیش فرض SSH را از ۲۲ به مقدار دلخواه از طریق ویرایش فایل /etc/ssh/sshd_config تغییر دهید اما قبل از آن لازم است پورت موردنظر و دلخواه خود را روی firewall اضافه نموده تا هنگام ورود مجدد به SSH به مشکلی برخورد نکنید.
۲) SSH قدیمی را غیرفعال نمایید: SSH از پروتکل هایی استفاده می کند که SSH 1 یکی از پروتکل های قدیمی آن است در نتیجه از طریق مسیر /etc/ssh/sshd_config مقدار پروتکل را ۲ قرار دهید.
۳) root را غیرفعال نمایید: برای افزایش امنیت سرور مجازی باید root را غیرفعال نمایید. برای انجام این کار در تنظیمات فایل SSH، PermitRootLogin no را اضافه کنید.
۴) IP ورود پورت SSH را محدود نمایید تا راه نفوذ هکرها مسدود شود.
۵) استفاده از رمز قوی برای SSH: برای حفظ و افزایش سطح امنیت، به کمک حروف و علامت ها رمز عبور قوی ایجاد نمایید.
استفاده از آخرین ورژن نرم افزار
هر چه نسخه ی نرم افزار سرورتان قدیمی تر باشد آسیب پذیری آن بیشتر خواهد بود لذا با چند کلیک ساده می توانید به روزرسانی های مربوطه را انجام دهید. همچنین با تنظیم به روزرسانی خودکار کار شما آسان می شود به همین جهت از apt-get برای Debian و Ubuntu یا از yum/rpm برای CentOS می توان استفاده نمود.
مانیتورینگ ورود سرور مجازی
با مدیریت ورود های سرور آنچه را که در سرور شما اتفاق می افتد را کنترل کنید. هنگامی که وقایع ، استفاده از منابع ، سطح ترافیک ، فعالیت کاربر و خطاهای ایجاد شده را مشاهده می کنید سریعا می توانید نسبت به اصلاح آن اقدام نمایید تا سبب افزایش امنیت سرور مجازی خود شوید.
افزایش امنیت سرور مجازی
تنظیم فایروال
قطعا کسی ترافیک نامطلوب را نمی خواهد! در نتیجه فایروال مسئله تاثیرگذاری خواهد بود. اکثر سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس دارای فایروال های از پیش نصب شده می باشند. برای مدیریت آسان iptables  و یکپارچه سازی سایر کنترل پنل ها می توانید فایروال رایگان ConfigServer با نام CSF را نصب کنید. اگر به دنبال امنیت بیشتر هستید می توانید با افزودن ModSecurity به فایروال، ترافیک HTTP، تغییرات کد و دیتابیس را ردیابی کنید. داشتن فایروال مزیت هایی به همراه خواهد داشت از جمله:
. جلوگیری از ورود هکرها و بدافزارها
. مسدود کردن برخی IPها و در مقابل اجازه ی دسترسی به IPهای خاص
مطمئن شوید که سرور سما در برابر بدافزارها محافظت شده است
علاوه بر راه اندازی فایروال که از ترافیک ورودی محافظت می کند، باید بر پرونده هایی را که در VPS اجرا شده اند و در حال اجرا هستند نیز نظارت داشته باشید. به همین دلیل به نرم افزارهای ضد ویروس احتیاج دارید تا فعالیت های مشکوک و پرونده های نامطلوب را تشخیص داده و مدیریت نمایید. خوشبختانه ، برنامه های ضد بدافزار زیادی وجود دارد که معروف ترین آنها ClamAV و CXS است.
تهیه نسخه ی بکاپ و استفاده از آن 
همیشه سعی کنید به صورت مداوم و در بازه های زمانی مشخص یک نسخه بکاپ خارج از سرور خود تهیه نمایید تا در صرت بروز هرگونه مشکلی بتوانید از آن استفاده نمایید.
استفاده از گواهینامه ssl 
گواهینامه های SSL به شما کمک می کنند یک کانال رمزگذاری شده بین سرور و مشتری ایجاد کنید تا حریم خصوصی شما حفظ گردد. گواهینامه ssl به منظور ایمن سازی داده ها برای هرنوع میزبانی اعم از ارسال فایل ، ارسال ایمیل یا وارد کردن جزئیات ورود به سیستم اهمیت دارد.
دسترسی کاربر را کنترل کنید
به منظور افزایش امنیت سرور مجازی خود بهتر از برای دسترسی ها محدودیت ایجاد کنید به عبارت دیگر ممکن است سرور شما برای کاربران زیادی در دسترس باشد برای جلوگیری از تاثیر آن ها در منابع  و محافظت از داده های حساس باید میزان دسترسی به سرور را محدود کنید. برای این کار به دنبال سیستم های پرونده ای مانند CageFS (CloudLinux) یا VirtFS باشید.
جمع بندی: مهم نیست که برای وب سایت خود  از چه نوع میزبانی نظیر سرور مجازی با سرور اختصاصی، استفاده می کنید امنیت همیشه باید مدنظرتان باشد که شامل ایجاد رمزهای قوی، امکان احراز هویت ۲FA و عدم استفاده از نرم افزارهای غیر رسمی و جلوگیری از باز کردن پیوست های ایمیل از طرف افرادی که نمی شناسید می شود. اگر میخواهید سرور لینوکس خود را امن کنید پیشنهاد می کنیم مقاله ی افزایش امنیت سرور لینوکس را مطالعه نمایید.
منبع:[ namecheap.com ]

مطالب مرتبط

نظر شما