نقشه سایت یا sitemap چیست؟ تاثیر آن در سئو سایت

نوشته شده توسط: محمد

نقشه سایت چیست؟ چگونه می توانیم سایت مپ بسازیم؟ تا بحال از خودتان پرسیده اید که چگونه موتورهای جستجو می توانند سایت شما را مشاهده کنند؟ یا چگونه می توانند صفحات سایتی را ارزش گذاری کنند؟ از آنجایی که افراد زیادی برای رفع نیازهایشان و پیدا کردن کالاهای موردنظر خود از اینترنت استفاده می کنند به همین منظور وب مستران به دنبال راهی برای کسب جایگاه بالاتری در صفحه نتایج جستجو هستند تا کاربران بیشتری به وب سایت آن ها مراجعه نمایند. بکارگیری سئو یکی از بهترین روش های کاربردی برای رسیدن آن ها به هدفشان خواهد بود. نقشه سایت یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در بهبود سئو است چرا که به موتورهای جستجو کمک می کند تا موضوع وب سایت شما را بهتر درک کند. با ما همراه باشید تا شما را با sitemap آشنا کرده و چگونگی ساخت آن را برایتان توضیح دهیم.در صورت نیاز به مشاوره رایگان در زمینه ی سئو و بهینه سازی سایت با متخصصین میهن هاستینگ تماس بگیرید.

نقشه سایت یا سایت مپ چیست؟

سایت مپ یک فایل متنی شامل تمامی آدرس های موجود در سایت شما می باشد این فایل متنی همچنین می تواند حاوی اطلاعاتی درباره هر آدرس از جمله آخرین به روزرسانی، چگونگی ارتباط آن با دیگر صفحات باشد. یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از sitemap اینست که به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات وب سایت شما را بهتر شناسایی کرده و از بروزرسانی ها و تغییرات آن و اضافه شدن صفحه ای جدید آگاه شود. در واقع با استفاده از سایت مپ XML می توانید شانس بیشتری برای ایندکس صفحات خواهید داشت یعنی اگر نقشه ی سایتی از کد XML خوبی استفاده نماید آدرس های معتبری را برای خزنده ها آماده کرده و به آنها در Crawlهای بعدی کمک بسزایی می کند. به صورت کلی سایت مپ می تواند برای وب سایت هایی که در شرایط زیر قرار دارند، مفید واقع شود:

  1. وب سایت های جدید که صفحات جدیدی دارند که هنوز لینک داخلی و خارجی خوبی به آن ها داده نشده است.
  2. وب سایت هایی برای محتوای خود از آدرس های داینامیک استفاده می کنند.
  3. سایت هایی که محتوایات سنگینی همچون فلش هستند و موتورهای جستجو به سختی می توانند آن را شناسایی کنند.

استفاده از نقشه سایت چه اهمیتی دارد؟

همانطور که در ابتدا به آن اشاره نمودیم استفاده از نقشه ی سایت می تواند نقش مهمی در بهبود سایت شما داشته باشد چرا که به موتورهای جستجو نظیر گوگل، یاهو و بینگ اعلام می کند چه صفحات و لینک هایی در وب سایتتان قرار دارد و آن ها را از تغییرات و تحولات به وجود آمده آگاه می سازد به عبارت دیگر می توان گفت به ایندکس محتوای سایت کمک می کند. لازم به ذکر است که هر یک از انواع سایت مپ ها مزیت های ویژه ای خواهد داشت. سایت مپ HTML به کاربران کمک می کند تا به راحتی از صفحات و مسیرهای وب سایت آگاه شود. تصور کنید به وب سایتی مراجعه کرده اید که از دارای دسته بندی های زیادی می باشد و نمی توانید در میان آن محتوای مورد نظر خود را پیدا کنید اما با استفاده از HTML sitemap می توانید از این گمراهی خلاص شوید. یکی دیگر از کاربردی ترین انواع sitemap ها می توان به نفشه سایت XML  اشاره نمود که به منظور آگاه سازی خزنده های موتور جستجو مورد استفاده قرار می گیرد و برای کاربران قابل مشاهده نمی باشد. هنگامی که شما در وب سایت خود تغییراتی را اعمال می کند یا صفحه ای جدید برای آن می سازید موتورهای جستجو از آن مطلع شده و برای خزیدن اقدام می کنند.

بررسی ساختار نقشه ی سایت

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
<url>
<loc>http://www.example.com/</loc>
<lastmod>2012-04-30</lastmod>
<changefreq>monthly</changefreq>
<priority>1.0</priority>
</url>
<url>
<loc>http://www.example.com/about-us.html</loc>
<changefreq>yearly</changefreq>
<priority>0.4</priority>
</url>
</urlset>
  • <?xml>: اگر به کد XML سایت مپ دقت کنید مشاهده خواهید کرد که اولین تگ یعنی تگ آغازین آن <?xml> می باشد که یک صفت الزامی محسوب می شود.
  • <urlset>: برچسبی است که سایت مپ با آن شروع و پایان می یابد.
  • <url>: به عنوان تگ مادر شناخته می شود که محتوای لینک صفحات را شامل می شود.
  • <loc>: این برچسب حاوی آدرس دقیق صفحات وب سایت بوده که وجود آن اجباری می باشد.
  • <lastmod>: در واقع این برچسب شامل آخرین تاریخ به روزرسانی صفحه می باشد که به صورت فرمت YYYY-MM-DD نوشته می شود و به صورت اختیاری می باشد.
  • <changefreq>: بازه ی زمانی تغییرات و به روزرسانی در این برچسب قرار دارد و مقادیری که می توان برای تعریف نمود هفتگی، ماهانه، همیشه، هرگز و سالیانه می باشد.
  • <priority>: در این برچسب می توان میزان اهمیت و اولویت یک صفحه نسیت به دیگر صفحات را تعیین نمود و محدود مقادیر آن بین ۰ تا ۱ می باشد.

فایل ایندکس نقشه سایت به چه صورت می باشد؟

برخی از وب سایت های بزرگی که دارای بیش از ۶۰۰۰۰ URL می باشد ک همه ی آن ها باید ایندکس شوند، لازم است برای آن ها چند سایت مپ ساخته شود چرا ظرفیت هر سایت مپ ۵۰۰۰۰ URL می باشد به همین منظور است که وب مستران این سایت ها برای خود یک فایل ایندکس سایت مپ می سازند. فایل ایندکس سایت مپ ظرفیت قرارگیری بیش از ۵۰۰۰۰ آدرس را خواهد داشت. کد XML این فایل به صورت زیر می باشد که در تگ <sitemap> اطلاعات مربوط به سایت مپ قرار می گیرد:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<sitemapindex xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
<sitemap>
<loc>http://www.example.com/sitemap01.xml</loc>
<lastmod>2012-04-30</lastmod>
</sitemap>
<sitemap>
<loc>http://www.example.com/sitemap02.xml</loc>
<lastmod>2012-04-30</lastmod>
</sitemap>
</sitemapindex>

چگونه می توانیم یک نقشه سایت بسازیم؟

به منظور ساخت sitemap وب سایت خود می توانید از یکی از روش های زیر استفاده نمایید:

  • استفاده از sitemap سرچ کنسول
  • استفاده از افزونه های سیستم های مدیریت محتوا همچون XML Sitemap یا yoast seo برای وردپرس، XML Sitemap برای جوملا و افزونه XML Sitemap برای دروپال
  •  Sitemap: http://example.com/sitemap_location.xml را به فایل robots.txt اضافه نمایید.

مطالب مرتبط

نظر شما