بازاریابی محتوا چیست؟ اهمیت و مزایای استفاده از آن

نوشته شده توسط: محمد

بازاریابی محتوا چیست و چه تاثیر بر کسب و کار شما خواهد داشت؟ استفاده از بازایابی محتوایی چه اهمیتی دارد؟ از قدیم الایام صاحبان کسب و کار از روش های مختلفی برای تبلیغ محصولات و خدمات خود بوده اند تا بتوانند میزان فروش این محصولات را افزایش دهند. آن ها با استفاده از روش های بازاریابی سنتی نظیر تلویزیون، رادیو و تراکت برند خود را به سمع و نظر مخاطبان می رسانند. امروزه بسیاری از افراد برای آن که محصولات و خدمات مورد نیاز خود را تهیه کنند به سراغ اینترنت میروند. از این وب مستران و بازاریابان از تکنیک های نوین و جدیدتری همچون دیجیتال مارکتینگ ابتدا مشتربان را به سوی خود جذب کرده و سپس به کمک دیجیتال برندینگ برای وفاداری و شناساندن برند خود به آن ها برنامه ریزی می کند. digital branding حود از شیوه های مختلفی امکان پذیر است. یکی از این شیوه های کاربردی بازاریابی محتوا می باشد که کمک بسزایی به تجارت شما خواهد کرد. با همراه باشید تا شما با این روش بازاریابی و اهمیت و مزیت های آن آشنا کنیم. در صورت نیاز به مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر از خدمات با متخصصین میهن هاستینگ در تماس باشید.

بازاریابی محتوا چیست؟

همانطور که در ابتدا اشاره نمودیم جذب مشتریان بیشتر و ماندگاری و وفاداری آن ها نسبت به مراجعه دوباره به وب سایت شما از طریق استفاده از شیوه های جدید بازاریابی ممکن خواهد بود. یکی از استراتژی های کارآمد بازاریابی جهت توسعه کسب و کار شما، بازاریابی محتوایی می باشد. در این روش با استفاده از ایجاد و انتشار محتوایی آموزشی و ارزشمند کاربران بیشتری را جذب و به پایبندی مشتریان قبلی خود کمک کنید. اما سوالی که مطرح می شود اینست که این محتوا باید چگونه چه نکاتی را باید در آن لحاظ کنیم؟

  • مشخص نمودن جامعه هدف خود برای ایجاد محتوا
  • تعببن فرمت محتوا و محل توزیع آن
  • توجه به سودمند بودن محتوا برای مخاطبان

توجه: بازاریابی محتوای را با تبلغات اشتباه نگیرد زیرا آن ها با یکدیگر تفادت هایی دارند که در میزان اثرگذاری روی مخاطبان موثر می باشد. به عنوان مثال شما تبلیغات را در وب سایت های دیگر و به صورت تهاجمی می توانید مشاهده کنید اما بازاریابی محتوا فاثد هر گونه ایجاد مزاحمت بوده و در قالب کسب و کار شما ارائه می گردد.

مزایای استفاده از بازاریابی محتوا برای تجارت ها

همیشه جذب ترافیک بیشتر و افزایش میزان فروش یکی از دغدغه های وب مستران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی بوده است. به وسیله ی روش های دیجیتال برندینگ از جمله بازاریابی محتوایی می توان این دغدغه را از بین برد. پس می توانیم مزایای استفاده از آن را به صورت زیر دسته بندی کنیم:
۱) اعتمادسازی کاربران: با ارائه محتوایی که اطلاعات مفیدی را به مخاطبان بدهد می توانید اعتماد آن را جلب کنید. این امر سبب می شود که تا محصولات بیشتری را خریداری کنند.سعی کنید محتوای خود را به گونه ای ایجاد کنید که دیدگاه کاربران را نسیت به برند خود به درستی تغییر دهید.
۲) شناساندن برند: یکی دیگر از مزیت های استفاده از Content Marketing افزایش آگاهی کاربران نسبت به برند می باشد به همین منظور می توانید محتوایی به صورت ویدیوهایی جذاب، وبینار و اینفوگرافیک ایجاد نمایید. برای اندازه گیری میزان آگاهی از برند خود را می توانید از معیارهای KPI استفاده نمایید. این معیار شامل موارد زیر می باشد:

  • میزان ترافیک سایت
  • آمار جستجوهای انجام شده
  • نظرسنجی

۳) کمک به بهبود سئو: اگر شما بتوانید محتوا ارزشمند و اصولی در وب سایت خود منتشر کنید و به صورت مداوم آن را آپدیت کنید، رتبه ی بهتری را در صفحه نتایج جستجو کسب خواهید کرد.
۴) افزایش بازگشت سرمایه: انتشار محتوایی بهینه تحت عنوان بازاریابی محتوایی برای آن که نتیجه ای مطلوبی را داشته باشد به زمان احتیاج دارد. اگر محتوایی را منتشر کرده اید اما نتیجه ی دلخواهتان را آن دریافت نکرده اید نگران نباشید چرا که با گذشت زمان میسر می شود و سرمایه شما باز خواهد گشت.

اقدامات لازم برای بازاریابی محتوا

برای آن که بتوانید به کمک این روش به هدف خود یعنی افزایش ترافیک سایت و در نتیجه ی آن افزایش میزان فروش نزدیک تنها ایجاد و انتشار محتوا کفایت نمی کند شما باید تمام جوانب و نکات لازم را برای بازاریابی محتوایی موفق در نظر بگیرید. که در ادامه آن ها را بررسی کرده ایم:

  1. مشخص نمودن هدف: یکی از مهم ترین اقدامات لازم برای شروع ایجاد محتوا به منظور بازاریابی، تعیین هدف می باشد. از خودتان بپرسید که برای چه دلیل می خواهید محتوا تولید کنید؟ با مشخص شدن هدف با انرژی مضاعف می توانید برای پیاده سازی استراتژی های تولید مختوای مناسب اقدام نمایید.
  2. تعیین مخاطبان هدف: برای آن برنامه خود را اجرایی کنید با مخاطبان خود را مشخص نمایید. این مخاطبان همان مشتریان جدید با فعلی شما هستند که می خواهید با بازاریابی محتوایی آن ها را به خرید محصولاتتان ترغیب نمایید. با شناخت این افراد می توانید محتوایی مفیدتر و ارزشمندتری را تولید نمایید.
  3. مشخص سیستم مدیریت محتوا: به منظور تولید و انتشار محتوا و آنالیز آن به یک سیستم برای مدیریت محتوا نیاز خواهید داشت. از بهترین و معروف ترین سیستم های مدیریت محتوا می توان به HubSpot و WordPress و CoSchedule اشاره نمود که در این میان wordpress طرفداران بیشتری در میان ایرانیان دارد.
  4. استفاده از نیروهای متخصص برای انتشار محتوایی اصولی:  برای آن یک محتوای مفید و سودمندی را به کاربران ارائه دهید لازم است از نیروهای متخصصی از جمله وبلاگ نویس، کارشناس seo و مدیر شبکه های اجتماعی استفاده نمایید.
  5. با فکر و اصولی پیش بروید: تولید محتوایی منحصر نیازمند ایده های جدید و اصولی می باشد. به عنوان مثال برای آن که محتوایی محبوب تولید نمایید می توانید از ابزار BuzzSumo برای پیدا کردن محبوب ترین محتواهایی که مخاطبان دنبال می کنند، استفاده نمایید یا به کمک ابزاری به نام Feedly جدیدترین موضوعات مرتبط با کسب کار خود را مشاهده کنید.
  6. تعیین نوع محتوا: وب مستران برای ارائه محتوای کارآمد ازروش های گوناگونی ( نوشتار، صوتی یا تصویری) در قالب های اینفوگرافی، وبلاگ و ویدیو و فایل صوتی استفاده می کنند.
  7. آخرین مرحله انتشار محتوا: بعد از آن که نوع محتوای خود را مشخص نمودید و تولید آن را به اتمام رسانید وقت آن است که این محتوا را در موتورهای جستجو یا شبکه های اجتماعی منتشر نمایید.

جمع بندی: بازاریابی محتوا یکی از روش های کاربردی به منظور ایجاد حس وفاداری مشتریان می باشد و باعث می شود باز هم برای خرید مطمئن به وب سایت شما مراجعه نماید.

مطالب مرتبط

نظر شما