تفاوت بین انواع مختلف دامنه ها در چیست ؟

نوشته شده توسط: محمد

domainانتخاب نام دامنه اولین کار و در واقع اساسی ترین کار برای ایجاد یک وب سایت می باشد.

دامنه شما در واقع همان برند شما است و اگر شما می خواهید شانس موفقیت برند خود را بالا ببرید بنابراین نیاز است تا زمان بیشتری را جهت انتخاب دامنه مناسب خود صرف کنید دامنه ای که به تجارت شما نزدیک باشد و در یاد ها بماند.
اما چیزهای بیشتری وجود دارد که می توانند به یک نام دامنه تبدیل شود. در حقیقت ، پنج نوع نام دامنه مختلف وجود دارد که باید از بین آنها انتخاب کنید. اکنون ، شما باید بدانید که هر سبکی از نام دامنه برای وب سایت شما مناسب نخواهد بود.

دامنه چیست ؟

همانطور که در دنیای فیزیکی هر خانه یک آدرس دارد و مردم یا دستگاه های GPS به وسیله آن آدرس می توانند خانه مورد نظر خود را پیدا کنند در دنیای هزار توی اینترنت نیز همچین چیزی وجود دارد و شما برای رسیدن به یک وب سایت نیاز به آدرس آن دارید که این آدرس همان دامنه یا به عبارت دقیق تر Domain name می باشد. دامنه در اغلب موارد مترادف همان نام سایت می باشد. به عنوان مثال google.com, Amazon.com یا حتی Mihanhosting.ir اینها همه دامنه هستند. در ادامه شما را با نحوه کار دامنه ها و انواع مختلف دامنه ها آشنا می کنیم.

دامنه ها چگونه کار می کنند ؟

در حقیقت، نام دامنه میانبری برای به یاد آوردن آدرس های IP پیچیده است. بدون نام دامنه ، شما برای ورود به هر سایت مجبور هستید یک رشته پیچیده به نام آی پی آدرس را وارد نمایید ، به عنوان مثال اگر دامنه وجود نداشت شما برای ورود به سایت میهن هاستینگ به جای تایپ آدرس  “mihanhosting.ir” باید آی پی ۵۱.۸۳.۱۲۶.۲۳۳ را وارد نمایید. حال فرض کنید اگر هر فرد به طور متوسط در روز با ۱۰ سایت مختلف سر و کار داشته باشد به خاطر سپردن همین ۱۰ آی پی آدرس بسیار سخت و شاید برای عده ای غیر ممکن باشد! اینجاست که ضرورت دامنه به خوبی احساس می شود و دامنه آمده است تا این کار را به راحتی هر چه تمام تر برای ما انجام دهد.

ICANN سازمانی بین المللی جهت نظارت بر دامنه

دامنه ها توسط سازمانی موسوم به ICANN (شرکت اینترنتی برای نامها و شماره های اختصاص داده شده) اداره می شود. این سازمان مشخص خواهد کرد که چه پسوندهایی برای ثبت دامنه ها در دسترس باشند. آنها همچنین یک پایگاه داده گسترده از هر مکانی که نام دامنه ها به آن اشاره می کنند ، نزد خود دارند.
DNS یا همان (Doman Name System ) نام سیستمی است که هر دامنه را به یک سرور خاص مرتبط می کند که وب سایت شما بر روی آن میزبانی می شود. اگر شما هاستینگ خود را تغییر دهید احتمالا مجبور خواهید شد که دی ان اس رکوردهای دامنه خود را نیز تغییر دهید.

دامنه و هاست چگونه با هم کار می کنند ؟

جهت نمایش یک وب سایت دو چیز مورد نیاز است ، اول یک دامنه و دوم یک وب سرور. وب سرور مکانی است که تمام اطلاعات شما اعم از فایلها،رسانه ها و دیتابیس شما در آن ذخیره شده است. هنگامی که شما یک هاست خریداری می کنید در واقع شما از طریق هاستینگ خود فضایی را در دنیای اینترنت به مدت مشخص اجاره می کنید.ا انتخاب یک هاستینگ با کیفیت بالا ، عملکرد وب سایت ، رتبه بندی موتورهای جستجو و موارد دیگر را بهبود می بخشد. انتخاب شما از میان هاستینگ های معتبر شانس موفقیت شما را افزایش می دهد.
نام دامنه شما همان چیزی است که افراد برای دسترسی به سایت شما وارد مرورگر خود می کنند. لحظه ای که شخصی نام دامنه شما را در مرورگر وب خود وارد می کند ، مرورگر شما با وب سرور مربوطه ارتباط برقرار می کند و سایت شما را نمایش می دهد.

معرفی ۵ نوع از انوع مختلف دامنه ها

اکنون که درک بهتری در مورد نام های دامنه و نحوه کار آنها پیدا کردید، اجازه دهید در انواع نام دامنه هایی که برای ثبت نام در دسترس شما هستند ، توضیحاتی ارائه دهیم.

وقتی اکثر افراد به یک وب سایت فکر می کنند ، معمولاً به صورت ناخودآگاه ذهن شان به سمت دامنه .com می رود و این در حالی است که گزینه های دیگری مانند .net , .org ,… نیز برای آنها در دسترس می باشد. در حقیقت ، پنج نوع نام دامنه مختلف در دسترس شماست و برخی از آنها در دسترس شما نخواهند بود مگر اینکه شما نوع خاصی از وب سایت را راه اندازی کرده باشید و ما در ادامه این موضوع را با جزئیات بیشتر پوشش می دهیم.

۱-Top-Level Domains

دامنه های سطح بالا در صدر سلسله مراتب اینترنت برای نام دامنه ها قرار دارند. این موارد معمولاً با عنوان TLD شناخته می شوند. بیش از صدها TLD مختلف وجود دارد. در سالهای اخیر ، ICANN ثبت و تصویب TLD جدید را باز کرد ، بنابراین شرکت ها و افراد می توانند TLD های منحصر به فرد را که ترجیح دهند ثبت نمایند و البته تعداد این TLD ها در حال افزایش است. در این فایل لیست کامل TLD های قابل ثبت را می توانید مشاهده نمایید.
به خاطر داشته باشید که وقتی دامنه سطح بالایی را برای دامنه خود انتخاب می کنید ، می خواهید یکی از نام های تجاری خود را انتخاب کنید که با نام تجاری و دامنه شما همسو باشد یا آن را ارتقا بخشد.

۲-Country Code Top Level Domains

در سلسله مراتب دامنه ها بعد از TLD دامنه های مختص کشورها قرار دارد که از آنها با عنوان ccTLD یاد می شود. هر کشور ccTLD مخصوص به خود را دارد اما این به این معنا نیست که اگر بخواهید دامنه مربوط به یک کشور را ثبت نمایید حتما باید در همان کشور زندگی نمایید به طور مثال کاربر ایرانی می تواند پسوند .de مربوط به کشور آلمان را ثبت نماید. البته باید توجه داشته باشید در مورد ccTLD ها هر کشور قوانین خاص خود را دارد و ممکن است قوانین ثبت دامنه کشور آلمان با قوانین ثبت دامنه کشور هند کاملا متفاوت باشند (البته تمامی این قوانین تحت نظارت ICANN وضع شده اند)

۳-Generic Top-Level Domains

در سطح بعدی، ما دامنه های سطح بالایی عمومی (gTLDs) داریم. البته این بیشتر تعریف است تا یک نوع دامنه واقعی. همانطور که از توضیحات بر می آید ، این فقط یک تعییر متفاوت از TLD است. بنابراین ، شما می توانید از لحاظ فنی این نوع دامنه را نیز به عنوان TLD طبقه بندی کنید. جنبه عمومی این پسوندهای دامنه به انواع موارد استفاده از این دامنه ها اشاره دارد. یک مثال می تواند بحث را روشن نماید. سازمانهای نظامی می توانند از پسوند “.mil”  (مخفف military به معنای نظامی) استفاده کنند ، در حالی که موسسات آموزشی می توانند از “.edu” استفاده نمایند و “.org” برای سازمان های غیر انتفاعی استفاده می شود البته شما می توانید تعداد زیادی از gTLD ها را حتی اگر شرایط آن را نداشته باشید ثبت نمایید، اما برای برخی دیگر از آنها مانند “.mil” و “.edu” حتما باید شرایط خاص ثبت آن دامنه را داشته باشید.

دامنه های سطح دوم در زیر TLD های برجسته از نظر سلسله مراتبی قرار دارند. این بدان معنا نیست که آنها کم اعتبار تر یا کم ارزش تر از دامنه های دیگر هستند. در عوض ، این دومین قسمت از نام دامنه ، مانند “mihanhosting” در ‘www.mihanhosting.com” توصیف می کند.
دامنه های سطح دوم با کد کشورها نیز وجود دارد که ممکن است به شکل زیر باشد:
.ac.ir- مختص دانشگاه های کشور ایران
.gov.ir- مخصوص ادارات دولتی کشور ایران
.co.ir- مخصوص شرکت ها و موسسات حقوقی در ایران

۵-Third Level Domains

دامنه های سطح سوم در سلسله مراتب نام دامنه در زیر دامنه های سطح دوم قرار دارند. آنها به خودی خود یک نام دامنه کامل نیستند ، بلکه فقط بخشی از یک نام دامنه هستند.به عنوان مثال ، در نام دامنه “www.mihanhosting.ir” ، “www” دامنه سطح سوم خواهد بود. یا اگر برای ایجاد بخش دیگری از سایت خود از ساب دامنه استفاده می کنید ، این نیز یک دامنه سطح سوم خواهد بود. مانند portal.mihanhosting.ir
برای داشتن یک نام دامنه کاملاً کاربردی ، نیازی به نام دامنه سطح سوم ندارید. به عنوان مثال ، “mihanhosting.ir” کاملاً عالی عمل می کند. حتی “www” که قبلاً برای نام دامنه ها الزامی بود اکنون دیگر لازم نیست و ضرورتی ندارد. تنها دلیل واقعی استفاده از دامنه سطح سوم ، اضافه کردن دامنه فرعی (subdomain) به دامنه موجود است. از زیر دامنه ها می توان برای اهداف مختلف استفاده کرد ، اما در اینجا متداول ترین آنها ذکر شده است:

  • اضافه کردن بلاگ. برای قراردادن مطالب خود می توانید از ساب دامنه blog.mysite.com استفاده نمایید.
  • میزبانی اپلیکیشن ها. اگر شما اپلیکیشن مبتنی بر وب دارید می توانید از زیر دامنه app.mysite.com استفاده نمایید
  • ایجاد فروشگاه آنلاین. اگر سایت شما دارای فروشگاه آنلاین می باشد شما می توانید با افزودن یک ساب دامنه در قالب shop.mysite.com فروشگاه خود را از سایت اصلی خود جدا نمایید

همانطور که می بینید ، انواع مختلفی از دامنه های مختلف در دسترس شما است. انتخاب نوع مناسب دامنه برای وب سایت جدید شما بسیار مهم است. دامنه شما اعتبار وب سایت شما است و شما می خواهید نشان تجاری خود را بسازید. انتخاب دامنه نا مناسب می تواند کل تجارت و کسب و کار شما را زیر سوال ببرد و حتی باعث نابودی آن گردد.
آماده انتخاب دامنه هستید؟ امیدوارم داده های بالا دانش پایه را در اختیار شما قرار داده باشند. شما در میهن هاستینگ می توانید بیش از ۲۰۰ پسوند دامنه را ثبت نمایید . پس بدون معطلی همین الان با ثبت دامنه مناسب اولین گام وب سایت خود را بردارید

مطالب مرتبط

نظر شما