اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ و چگونگی رفع آنها

نوشته شده توسط: محمد

اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ که باید از آن ها دوری کنیم کدامند؟ تا بحال ضرب المثل آهن سرد کوفتن را شنیده اید؟ همه ی ما خوب می دانیم که یکی از نکات اصولی برای آهنگری حرارت دادن آهن است تا بتواند به خوبی فرم بگیرد و نتیجه ی مطلوبی داشته باشد. اگر بدون حرارت دادن آهن کار خود را شروع نماییم، کار بیهوده ای انجام داده ایم. دیجیتال برندینگ و بازاریابی دیجیتال نیز به همین صورت می باشد. گاهی وب مستران و بازاریابان بدون در نظر گرفتن استراتژی های لازم و رعایت نکات مربوط به آن پیش می روند و اشتباهاتی را مرتکب می شوند که باعث می شود فرصت هایشان را ازدست داده و در رقابت با رقبای خود شکست بخورند. با ما همراه باشید تا شما را با این اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ آشنا کرده و راه هایی برای رفع آن در اختیارتان بگذاریم. اما قبل از آن لازم است با بازاریابی دیجیتالی به خوبی آشنا شوید. در صورت نیاز به مشاوره رایگان با متخصصین و مشاوران میهن هاستینگ در ارتباط باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ 

مجموعه ای از فعالیت ها و ابزارهایی می باشد که به منظور بازاریابی و تبلیغات خدمات و محصولات در بستر دنیای دیجیتال همچون وب سایت، شبکه های اجتماعی و ایمیل مورد استفاده قرار می گیرد. فرض کنید می خواهید برای خود یک تلفن همراه بخرید. قبل از آن که برای خرید اقدام نمایید کمی در اینترنت تحقیق کرده تا بتوانید گوشی موبایل مناسبی را انتخاب کنید. مدیران دیجیتال مارکتینگ به منظور یک بازاریابی هدفمند موظف اند تا مقالات و ویدیوهایی را در این باره به شما ارائه دهند. به عبارتی از بازاریابی محتوا استفاده می کنند. ممکن است هنگام جستجوی کلمه ی موبایل با وب سایت های تبلیغاتی با علامت AD که معمولا در ابتدای نتایج گوگل دیده می شوند برخورد کرده باشید. google ads یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ می باشد که به کارشناسان به کمک بهینه سازی آن مشتریان بالقوه را به خود جذب می کنند. همه ی این فعالیت ها به منظور بازاریابی و تبلیغات صورت می گیرد.

انواع اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ

معمولا در مقالات مختلف در مورد روش درست و چگونگی بازاریابی دیجیتالی مطالعه کرده اید اما آیا می دانید چه مواردی مشکلاتی برایتان ایجاد می کند؟ برخی اشتباهات، شما را از اهدافتان دور خواهد کرد و فرصت هایتان را از بین برده و باعث می شود که از دیگر رقبای خود جا بمانید. برای آن که بتوانید در کسب و کار خود موفق شوید با از این اشتباهات اجتناب کنید. در ادامه چند مورد از این اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ را بررسی می کنیم.

  • نداشتن هدف در بازاریابی دیجیتال: شروع کار بدون مشخص کردن هدف و شاخص ­های کلیدی عملکرد امکان پذیر نخواهد بود. به منظور داشتن هدفی سودمند و واقعی می توانید از روش SMART استفاده کنید که شامل موارد زیر می شود:
  1. هدفی خاص: یک هدف مخصوص برای خود مشخص کنید.کلی بودن هدف کاربردی چنئانی ندارد. به عنوان مثال هدف خود را برای موفقیت افزایش تعداد بازدید وب سایت قرار دهید و تنها نگویید که قصد دارید که سایتتان پیشرفت نماید.
  2. قابلیت اندازه گیری: هدف شما باید به گونه ای باشد که بتوان آن را انداره گیری کنیم. یعنی برای آن میزان مشخص نمایید.
  3. قابل دستیابی بودن هدف: یکی از اشتباهات رایج در دیجیتال برندینگ داشتن انتظار بیش از حد ممکن است که دستیابی به آن امکان پذیر نباشد. به عنوان مثال اگر می خواهید که کاربران بیشتری روزانه از سایت شما بازدید کنند در صورتی که تعداد افرادی که در روز از اینترنت استفاده می نمایند از انتظار شما کمتر است.
  4. هدفی واقع بینانه باشد: توقع بی جا شما را دلسرد خواهد کرد. اگر دوستان شما  روزانه از سایتتان بازدید می کنند آمار بازدید در روز به ۴۰۰۰ کاربر برسد این امر به زمان نیاز خواهد داشت.
  5. تعیین زمان برای رسیدن به هدف: برای محقق شدن هدفتان زمان مشخص نمایید تا با انگیزه ی بیشتر برای رسیدن به آن تلاش نمایید.

اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ

  • صرف هزینه برای تحقق و رسیدن به هدف: همه ی ما خوب می دانیم که برای آن که بتوانیم کسب و کار مفیدی داشته باشیم لازم است کمی برای آن هزینه صرف کنیم حتی اگر شرکت خود را به تازگی تاسیس کرده اید یا برند و شرکت قدمت زیادی داشته باشد از این امر مستثنی نخواهید بود. یکی از اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ اینست که برخی از افراد بر این باور هستند که با استفاده از شبکه های اجتماعی، پلتفرم های مجانی ایمیل و قالب آماده وب سایت نیز می توانند در بازاریابی دیجیتالی موفق شوند اما متاسفانه رشد قابل توجه ای نخواهند داشت. از خرج کردن پول هراسی نداشته باشید و آن را صرف تولید محتوا و ایمیل و دیگر اقدامات لازم برای بازاریابی موفق کنید. چرا بدون شک نتیجه ی مطلوب خود را کسب خواهید کرد. توقع نداشته باشید زمانی که محصول یا کالایی را می فروشید بلافاصله به همان میزان هزینه ی مصرفی، سود دریافت کنید یا هزنیه ی آن برایتان باز گردد این برای زسیدن به این هدف زمان بیشتری لازم است به عبارت دیگر در ابتدا مقداری اتلاف پیشتاز خواهید داشت که با مرور زمان و ارتباط بیشتر با کاربران سود خود را دریافت خواهید کرد.
  • عدم توجه به بازگشت بازدیدکنندگان سایت یکی دیگر از اشتباهات رایج در دیجیتال برندینگ: مهم نیست که وب سایت شما B2B یا B2C باشد، کاربرانی که برای اولین بار به سراغ وب سایت شما آماده اند خرید زیادی از شما نخواهند داشت و بیشترین میزان خرید را کاربرانی انجام می هند که به صورت مکرر از وب سایت شما دیدن می کنند. بسیاری از مدیران وب سایت به دنبال راهی برای جذب کاربران بیشتر بوده اما به ماندگاری و بازگشت دوباره ی آن ها توجهی نمی کنند. به منظور حفظ مشتریان خود می توانید از ارسال نوتیفیکیشن، ایمیل یا ایجاد تخفیفات ویژه استفاده نمایید چرا که یکی از مهم ترین نکات در دیجیتال مارکتینگ بازگرداندن دوباره مشتریان به وب سایت می باشد.
  • ایجاد محتوا با ارزش پایین: محتوا یکی از مهم ترین و اساسی ترین اطلاعات وب سایت شما محسوب می شود که کاربران را نسبت به برندتان آگاه می سازد و کمک می کند تا مشتریان بالقوه خود را جذب نمایید پس باید محتوایی با ارزش برای آن تولید کرد. همه ی کاربران می خواهند پول خود را روی برند سرمایه گذاری کنند که دانش لازم را داشته باشد. بدون نوشتن محتوای کامل و با ارزش نمی توانید اعتماد آنان را جذب نمایید به همین منظور می توانید از عکس های انیمیشنی یا اطلاعات آماری در محتوای خود استفاده کنید.
  • نداشتن شناخت کافی از کاربران خود: از دیگر اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ می توان به عدم شناخت کافی از مخاطبان خود اشاره نمود. تا بحال شنیده اید محصولی برای تمام مردم طراحی شده باشد! این باوری اشتباه است و باید به دنبال رفع نیازی منحصر به فرد برای مخاطبان خاص بود در غیر این صورت دیر یا زود در کسب و کارتان شکست خواهید خورد چرا که نتوانسته اید به درستی مخاطبان خود را بشناسید. برای آن که در امر موفق شوید بهترین کار اینست که گروه کوچکتری را به عنوان مشتری انتخاب کرده تا با ارائه خدمات خود نیازهای آنان را برطرف نمایید.

برخی از اشتباهات می توان هزینه های زیادی به دنبال داشته باشد و ضررهای مالی جبران ناپذیری برای شما به وجود آورد. پس برای داشتن کسب و کاری موفق مشتریان بالقوه خود را شناسایی کرده تا بتوانید نیازهای منحصر به فرد آن ها را رفع نمایید.

مطالب مرتبط

نظر شما