تگ هدر چیست؟ استفاده از آن در سئو چه اهمیتی دارد؟

نوشته شده توسط: محمد

تگ هدر در سئو چه اهمیتی دارد؟ آیا استفاده از آن الزامی است؟ برای آن که بخواهیم رنک سایت خود را در صفحه نتایج گوگل افزایش دهیم باید آن را به کمک سئو (Search engine optimization) بهینه نماییم. برای انجام سئو بر روی وب سایت باید به نکات زیادی از جمله استفاده ی درست از تگ ها توجه نماییم. تا به حال به دقت کرده اید که در محتوای سایت ها برخی از نوشته های آن کمی با بقیه ی متن متفاوت است. شما به کمک این متون متفاوت می توانید از محتوای وب سایت مطلع شود. اما سوالی که مطرح می شود اینست که تفاوت آن ها در چیست؟ هدرهای استفاده شده در محتوا عامل تمایز این عبارت ها  با دیگر متون می باشد که تاثیر بسزایی در تجربه کاربری دارند و با ما همراه باشید تا شما را با تگ ها و اهمیت استفاده از آن آشنا کنیم. در صورت نیاز به مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر از سئو با متخصصین میهن هاستینگ در تماس باشید.

تگ هدر در سئو

قبل از هر گونه توضیحی در مورد چگونگی استفاده از انواع تگ های هدر و اهمیتشان در سئو وب سایت لازم است با آن ها آشنا شوید. برای نوشتن محتوای وب سایتی از تگ H1 برای عنوان اصلی و از دیگر تگ ها همانند H2،H3 و H4 برای عنوان های موجود در محتوا استفاده می شود که به موتورهای جستجو و کاربران کمک کرده تا از محتوای سایت مطلع شوند و سریع تر به هدف خود برسند. از مهم ترین تگ ها می توان به H1 یعنی تگ تایتل اشاره نمود چرا که هم کاربر و موتورهای جستجو از قبیل گوگل به وسیله ی آن به موضوع کلی متن موجود در وب سایت پی خواهند برد. نکته دیگری که در مورد این تگ ها می توان گفت اینست که هر چه عدد این تگ ها بیشتر باشد از اهمیت کمتری برخوردار خواهد بود.

دلایل اهمیت تگ هدر در سئو وب سایت

همانطور که قبلا به آن اشاره نمودیم یکی از مهم ترین دلایل استفاده از تگ های هدر اینست که کار را برای موتورهای جستجو همانند گوگل، آسان می کند تا به راحتی از موضوع اصلی صفحه مطلع شود و آن را برای کاربران به نمایش بگذارد. از دیگر دلایل اهمیت استفاده از این تگ ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان استفاده از کلمات کلیدی: به عکس زیر توجه کنید کلیدواژه (کلمه کلیدی) در این مقاله افزونه yoast seo می باشد که در تگ H1 و H2 نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این امر به موتور های جستجو کمک کرده تا این صفحه را برای کاربرانی که کلمه افزونه yoast seo را سرچ کرده اند نشان دهد. فراموش نکنید که استفاده زیاد از کلمه کلیدی می تواند نتایج منفی برایتان به دنبال داشته باشد.

تگ هدر

  • دریافت Snippet ویژه: گوگل برخی از سایت ها را که در صفحه اول نتایج قرار گرفته اند،  نسبت به دیگر وب سایت ها متفاوت تر نشان می دهد. برای این کار لازم است جز نتایج اولیه گوگل قرار گرفته و صفحه را خود را با کد HTML بهینه سازی کنید. همچنین با استفاده از تگ های هدر متن می توانید ساختار صفحه را تعمیم دهد تا گوگل براحتی به محتوای شما پی ببرد. داشتن Snippet گوگل مزایایی همچون جذب ترافیک بالا، بهبود سئو و افزایش اعتماد کاربران را به دنبال خواهد داشت.
  • بهبود سئو وب سایت: یکی از مهم ترین کاربردهای تگ هدرها کمک به بهبود سئو سایت است چرا که سبب خوانایی و تجربه کاربری هر چه بهتر آن می شود. نکته قابل توجه اینست که تفاوتی ندارد چه تگ هایی در محتوا به کار رفته است، اما به صورت کلی استفاده از این تگ های هدر در رنک سایت شما تاثیرگذار است.
  • بهبود تجربه کاربری: از آنجایی که بکارگیری تگ ها سبب خوانایی بهتر و منسجم شدن محتوا می شود درنتیجه به کاربر کمک می کند تا به هدف خود برسد و موضوع برایش مشخص باشد و راحتتر آن را مطالعه کند تجربه خوبی را کسب کند.

تگ هدرچگونگی استفاده از تگ هدر ها

تگ های HTML به منظور ایجاد ساختاری منسجم بکار می روند تا ببینده گمراه نشود و سریع به موضوعی که می خواهد دستیابی داشته باشد. تگ H1 برای مشخص کردن عنوان محتوا و H2 همانند سرفصل های یک کتاب عمل کرده یعنی بخش های مجزای متن را مشخص می کند و دیگر تگ ها به عنوان تعیین زیر مجموعه ها استفاده می گردند. اما برای آن که متن خوانایی را به کاربر ارائه دهیم چگونه این تگ های هدر استفاده کنیم؟

  1. استفاده از کلمات کلیدی در تگ هدر به رتبه سایت شما کمک می کند. یکی از روش هایی که گوگل به کمک آن وب سایت ها را رتبه بندی می کند، توجه به هدرهای استفاده شده در آن است. بکارگیری کلمات کلیدی در تگ های هدر سئو وب سایت شما را تحت تاثیر قرار می دهد و توجه گوگل را به خود جلب می کند اما دقت کنید که استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در تگ ها می تواند نتیجه ای منفی به دنبال داشته باشد.
  2. فقط و فقط از یک H1 استفاده نمایید! چرا که این امر باعث می شود  گوگل به شما مشکوک شود و ظاهر محتوایتان را ناخوشایند جلوه کند.
  3. تگ های موجود در صفحه خود را برای Snippet گوگل بهینه کنید.  

مطالب مرتبط

نظر شما